وبلاگ شخصی عباس قامت بلند فارغ التحصیل رشته مددکاری اجتماعی و عضو کوچکی از انجمن بزرگ مددکاران اجتماعی ایران

✍عباس قامت بلند مددکار اجتماعی /فعال اجتماعی /عضو پیوسته دفتر مددکاران اجتماعی ایران /عضو فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی(IFSW)

وبلاگ شخصی عباس قامت بلند فارغ التحصیل رشته مددکاری اجتماعی و عضو کوچکی از انجمن بزرگ مددکاران اجتماعی ایران

✍عباس قامت بلند مددکار اجتماعی /فعال اجتماعی /عضو پیوسته دفتر مددکاران اجتماعی ایران /عضو فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی(IFSW)

روش هایی برای جلوگیری و کمک به فردی که تصمیم به خودکشی دارد.


افسردگی و اختلال دوقطبی دو دسته از عوامل خودکشی هستند. متاسفانه این آمار در کشورهای در حال توسعه بیشتر می باشد. زن ها ٣ برابر مردها دچار افسردگی می شوند. دلایل افسردگی زن ها شامل ؛ افسردگی پس از زایمان، یائسگی، فقر، بی پناهی، گفتگو های درونی، عدم برابری، تجاوز و خشونت، تحمیل ها و فشار های خانوادگی و اجتماعی و ... است.

با وجودی که آمار اقدام به خودکشی در مردان یک سوم زنان است؛ ولی مردان ٤ برابر بیشتر از زنان خودکشی منتهی به مرگ را تجربه می کنند.

عموما افرادی که در خانواده های پرآشوب و خشونت بار رشد می کنند، گرفتار افسردگی های مزمن و یا افسردگی-شیدایی می شوند. افسردگی های مزمن عامل مهمی در اقدام به خودکشی در افراد محسوب می شود.

چگونه کمک کنیم.

١- گفتگو در مورد خودکشی را جدی بگیرید.

کسانی که در مورد خودکشی حرف می زنند ریسک بیشتری دارند. بنابراین گفتگوها و پیام ها در خصوص خودکشی را جدی بگیرید. مستقیما بپرسید تصمیمی دارد یا نه؟! حتی اگر دوست دارد برنامه خود را توضیح دهد، کامل بشنوید تا بتوانید کمک بیشتری کنید.

٢- هم دردی و حمایت اجتماعی

ناامیدی و بی پناهی عامل اصلی رسیدن فرد به اقدام به خودکشی است. بنابراین در این شرایط تلاش کنید او را مورد حمایت قرار دهید تا کمک حرفه ای برسد. در این بخش دقت کنید؛ رفتار شما پاداشی برای فرایند خودکشی او محسوب نشود.

٣- مشکل اصلی را برای او تشریح کنید.

فردی که تصمیم به خودکشی گرفته عموما گیج شده و در دریایی از مشکل غرق شده است. به همین دلیل مشکل اصلی که زمینه ساز این وضعیت شده را بیابید. موضوع و یا مشکل را تشریح کنید. چون او به دلیل پرداختن بیش از اندازه به موضوع و یا مشکل، قادر به درست اندیشیدن نیست و موضوع را بزرگ نمایی کرده است. تلاش نکنید با او پیشنهادات بچه گانه ای بدهید. تلاش کنید بالغانه به موضوع برخورد کنید و آن را جدی بگیرید.

٤- قول ندهید که رازدار می مانید.

فردی که تصمیم به خودکشی دارد ممکن است راز خود را با شما درمیان بگذارد و از شما بخواهد که رازدار بمانید. در این جا قولی ندهید و حتی اعلام کنید که مجبور هستید به افراد دیگری اطلاع رسانی کنید.

٥- تنها نگذارید.

فردی که تصمیم به خودکشی گرفته است، ممکن است در هر لحظه ای دست به اقدامی بزند. بنابراین او را تنها نگذارید. محیط امنی را حتی با مخالفت های او ایجاد نمایید. موقعیت های خطرناک را حدس بزنید و برای آن ها اقدام لازم را انجام دهید.

٦- کمک حرفه ای بگیرید.

برای فردی که تصمیم به خودکشی دارد، از کمک های حرفه ای استفاده نمایید. متخصصین زیادی وجود دارند که صرفا در زمینه ی خودکشی فعالیت کرده و تجربه دارند. می توانید از کمک های حرفه ای برای برون رفت از این مسئله استفاده کنید. تصور نکنید اگر فرد از اقدام خود پشیمان شده است؛ ممکن نیست دوباره اقدام کند. بنابراین به صورت ریشه ای موضوع خودکشی را پیگیری کنید.

عباس قامت بلند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.