وبلاگ شخصی عباس قامت بلند فارغ التحصیل رشته مددکاری اجتماعی و عضو کوچکی از انجمن بزرگ مددکاران اجتماعی ایران

✍عباس قامت بلند مددکار اجتماعی /فعال اجتماعی /عضو پیوسته دفتر مددکاران اجتماعی ایران /عضو فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی(IFSW)

وبلاگ شخصی عباس قامت بلند فارغ التحصیل رشته مددکاری اجتماعی و عضو کوچکی از انجمن بزرگ مددکاران اجتماعی ایران

✍عباس قامت بلند مددکار اجتماعی /فعال اجتماعی /عضو پیوسته دفتر مددکاران اجتماعی ایران /عضو فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی(IFSW)

نابسامانی در خانواده و عوارض آن بر کودکان

درگیری و تعارض درخانواده از جمله عوامل آسیب زای می باشد که می تواند در فرزندان تاثیر مخربی داشته باشد و براساس پژوهش های صورت گرفته رابطه معناداری بین تعارض و تنش در خانواده با عواملی همچون فرار از مدرسه، افت تحصیلی، گرایش به مصرف مواد مخدر و سیگار و بزهکاری وجود دارد.

از جمله عوارض نابسامانی و درگیری در خانواده می توان به موارد فوق ارشاره کرد:

·       گرفتاری کودکان به اختلالات روانی و عصبی

·       زمینه سازی برای جرم و بزهکاری در فرزندان

·       کمبود عاطفه و مهر و محبت در فرزندان

·       تردید فرزندان در برقراری ارتباط با والدین

·       بوجود آمدن حالت دوگانگی و تضاد برای فرزندان

همچنین کودکان در چنین خانواده های رفتارهای غیر عادی دارند:

·       اشتهای کافی ندارند.

·       از محیط خانواده خود و وجود چنین اوضاعی عذاب می کشند.

·       نشاط و شادابی را از دست می دهند.

·       نسبت به والدین خود کینه و نفرت پیدا می کنند.

·       رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند.

نوجوان و جوان امروز کودک گذشته است. خصائص و رفتارهای وی نیز وابسته به دوران کودکی بوده که در محیط خانواده و بویژه از پدر و مادر خود کسب نموده است. خانواده یکی از نهادهای جامعه پذیر کردن فرزندان می باشد و در این میان والدین نقش اساسی و ویژه ای دارند. متاسفانه بسیاری از خانواده ها به علت بی توجهی و عدم آشنایی با شیوه های برقراری ارتباط با فرزندان خود نمی توانند رابطه صحیح برقرار کنند. لذا قطع رابطه با نوجوان یا رابطه نادرست با او می تواند تاثیرات مخربی بر وی داشته باشد.

از محوری ترین انگیزش در دوره نوجوانی کوشش برای بدست آوردن استقلال است که اگر چنین انگیزه ای در نوجوان پیدا نشود او نمی تواند به رشد و کمال برسد و همچنان کودک باقی می ماند. از مهم ترین آثار این انگیزش این است که نوجوان انتظار دارد به او اهمیت داده شود و به او به عنوان یک کودک نگاه نشده و به فکر و شخصیت و عمل او توسط خانواده و والدین احترام گذاشته شود. نوجوان در این مرحله دارای انگیزه استقلال خواهی و از پند و نصحیت و امر و نهی گریزان است و دوست دارد از والدین جدا و با گروه دوستان و همسالان خود باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.