وبلاگ شخصی عباس قامت بلند فارغ التحصیل رشته مددکاری اجتماعی و عضو کوچکی از انجمن بزرگ مددکاران اجتماعی ایران

✍عباس قامت بلند مددکار اجتماعی /فعال اجتماعی /عضو پیوسته دفتر مددکاران اجتماعی ایران /عضو فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی(IFSW)

وبلاگ شخصی عباس قامت بلند فارغ التحصیل رشته مددکاری اجتماعی و عضو کوچکی از انجمن بزرگ مددکاران اجتماعی ایران

✍عباس قامت بلند مددکار اجتماعی /فعال اجتماعی /عضو پیوسته دفتر مددکاران اجتماعی ایران /عضو فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی(IFSW)

کودک ازاری

کودک ازاری عبارت است از هرگونه فعل یاترک فعل که  باعث ازار روحی وجسمی وایجاد آثار ماندگار در وجود یک کودک شود. کودکان در اجتماع خانواده ورسانه های گروهی ممورد خشونت قرار میگیرند

تحقیقات نشان میدهد که مهمترین حمایت کننده کودک از اثرات مخرب خشونت رابطه مستحکم بایک والد باکفایت وخوب است.

کودک ازاریی ببه دوشکل فیزیکی وروانیی میباشد

کودک ازاری روانی

سختگیری مالی والدین برکودک محروم کردن از غذا ممماانعت از حاضر شدن درکلاس درس حبس در حمام یازیر زمین از اشکال مخفی کودک ازاری است

کودک ازاری میتواند شامل تماشا یا شنیدن وقایع خشونت امیز در خانواده اجتماع ویا رسانه های گروهی مثل تلوزیون سینما واینترنت باشد.

بر اساس آمار ارایه شده از سوی انجمن روان درمانی امریکا هر کودک امریکایی درطول  یک هفته 28ساعت تلوزیون نگاه میکند ودر سن حدود 18سالگی 16000مورد قتل ساختگی و200000عمل خشونت زا خواهد دید تلوزیون خصوصی برای کودکان 50تا 60 برابرخشن تر است تا برای بزرگسالان بعضی از  کارتون ها به طور میانگین بیش از 80مورد عمل خشونت زا در ساعت پخش میکنند

با ورود بازیهای کامپیوتری بسیاری از کودکان ووجوانان بیش از پیش مورد خشونت رسانه ها واقع میشوند

کودکانی که درخانواده شاهد ضرب وشتم والدین خود هستند ویا در اجتماع شاهد نزاع خیابانی بودند در واقع مورد خشونت قرار گرفته اند.

مطالعات انجام شده بر روی کودکان درسال  های 1989تا1996آشکار کرد کودکان مورد خشونت ؛ بیشتر رفتار های پرخاشگرانه داشته ومسایلی را در مدارس نظیر کجج خلقی کتک کاری های مدام  بروزمیدهند

رفتار های درونی مثل افسردگی رفتار های مستعد خودکشی تشویش بیم استرس ترس مرضی بیخوابی پرش عضله شب ادراری وعزت نفس پایین

کودکان مورد خشونت توانایی هایشان کاهش یافته در انجام تکالیف مدرسه دچار مشکل شده ونمرات پایین تری کسب میکنند

تا اینجا درمورد آثار مخفی کودک ازاری که بهشکل روانی بود صحبت کردیم حال به کودک ازاری فیزیکی که شامل تنبیه بدنی تجاوز جنسی میباشد میپردازیم

آثار جسمی کودک طیف وسیعی دارد کتک زدن نیشگون گرفتن تکانهای شدید به کودک سیلی زدن داغ کردن گازگرفتن و....

چرا پدرمادر فرزند خود راکتک میزنند

اغلب ما فرزند داریم گاه احساس میکنیم میخواهیم انهارا کتک بزنیم این احساس به ویژه وقتی فرزندمان ازگریه دست نمیکشد بروزمیکند.ویا رویحرف ماحرفی میزنددرماتشدید میگردد

گاه بیش از رفتار کودک حال خودما واینکه تاچه اندازه خسته زیر فشار عصبی مضطرب یا ناخوشنودهستیم سبب بد رفتاری ما با فرزندانمان میشود

بسیاری ازما میتوانیم این احساس را درخود کنترل کنیم اما متاسفانه بسیاری از والدین از انجام این مهم بر نمی آیند

اغلب کسانی که فرزندان خود را مورد ضرب وشتم قرار میدهند خود در خانواده هایی بزرگ شده اند که در انجا بد رفتاری جسمانی متداول بوده است.

بخش مهمی از رفتار آنان تکرار مستقیم آن چیزی است که خود درکودکی نجربه کرده بوده اند ودر کم سالی اموخته اند الگوی انها کسی بوده که با انها بد رفتاری کرده است.

اخرین تحقیقات دانشمندان امریکایی نشان داده شده است که تنبیه بدنی کودکان نه تنها انان را تربیت نمیکند بلکه موجب دروغگویی شرارت نفرت آنان از جامعه میشود

دانشمندان پس از ازمایشهایی که روی کودکان انجام داده اعلام کردند هرچه تنبیه بدنی کودک بیشتر باشد نفرت انان از جامعه نیز بیشتر خواهد شد کودکانی که تنبیه بدنی میشوند بیش ازهمسالان خود به دروغگویی وفریبکاری تمایل پیدامیکنند وسپس از رفتار های بد وشکستن عمدی اشیا احساس پشیمانی نمیکند.

بد رفتاری جنسی با کودک چیست

بد رفتاریی جنسی با کودک به صورت هرگونه تماس جنسی ناخواسته فرد بالغ با کودک تعریف شده است.

بنابراین تعریف دیگر ازار جنسی عبارت است از استفاده از کودک برای اذت بردن توسط یک فرد بزرگسال برای ارضای نیازها ویا تمایلات جنسی خودش.

بر اساس امار های کشور های عربی 90درصد قربانیان سوءاستفاده های جنسی  دختر و20درصد پسر هستند که سن این کودکان بین 4تا 12سال بوده است.

واز هر 6پسر یکنفر مورد سوء استفاده جنسی قرار میگیرد.

متوسط سن کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار میگیرند 9سال است.

93درصد احتمال دارد کودک کسی راکه از او سوءاستفاده میکند بشناسد.

47درصد احتمال دارد این فرد از اعضای خانوواده یا فامیل باشد بسیاری ازکودکان از این اعمال آگاهی ندارند تنها در سنین 11-20سالگی است که  آنان میفهمند این قبیل اعمال از نظر اخللاقی نادرست است.

محققان چندین عوامل  تشدید کننده آثار منفی تجاوز بر روی قربانی را ذکر کرده اند.

هرچه سن  قربانی بیشتر باشد تجارب سخت تری خواهد داشت اگر کودک درحال رشد باشد ممکن است سوءاستفاده جنسی آثار غیر قابل جبرانی را بر فرایند های روانشناختی وفیزیولوژیکی او بر جای گذارد وموجبات تاخیر ویا وقفه برروی برخی عملکرد های رشدی وی را فراهم اورد.

سن متجاوز

هرچه سن متجاوز بیشتر باشد آثار شدیدتری برقربانی بر جای خواهدگذاشت

جنسیت متجاوز

متجاوزان مذکر آثار سخت تری وجدی تری برکودک میگذارد

طول دوره تجاوز

هرچه سوء استفاده جنسی طولانی تر باشد آثار منفی وشدیدتری بر قربانی خواهد گذاشت.

شدت سوءلستفاده

هرچه فعالیت های جنسی متجاوز متنوع تر باشد آثار منفی بیشتری بر جای میگذارد

ارتباط متجاوز وقربانی

هرچه رابطه بین متجاوز وقربانی نزدیکتر باشد مثل پدر  ناپدری برادر و... اثار ایجاد شده مننفی وشدیدتر است

تعداد سوءاستفاده کنندگان

اگر تعداد سو استفاده کنندگان ممتعددباشد آثار شدیدتری برقربانی برجا میماند

بی توجهی خانواده ومسئولین

ممکن است قربانی موضوع موردسوءاستفتده جنسی قرارگرفتن خود را به خانوادده اطلاع دهدوبا بی توجهی اعضای خانواده مواجهشود ویا حتی ممکن است قربانی راطردکنند

وجود ارتباط ضعیف بین قربانی و خواهر وبرادرانش

اگر روابط بین قربانی خواهر وبرادرانش صمیمانه ونزدیک باشد آثار سوءاستفاده تخفیف خواهد یافت.

اگر قربانی مورد درمان لازم قرار نگیرد واگر شکایت کرده باشد ومراجع قانونی به دلیل کمبود شواهد لازم شکایت رامختوم اعلام کنند آثار منفی بیشتری روی قربانی خواهد داشت.

آگاهی جنسی به کودکان

به اعتقاد برخی روانشناسان بایستی کودک را متناسب به سن انها درزمینه سوءاستفاده جنسی اگاه کرد تجربه سوءاستفاده

جنسی در دوره کودکی اتفاق ناخوشایندی است که میتواند نتایج ان تا بزرگ سالی تداوم پیداکند وممکن است درزمان ازدواج به شکل اختلالات جنسی خوود را نشان دهد آنان معتقدند وجود رفت وامد های خانوادگی واجتماعی فرزندان را در برقراری روابط بین فردی تقویت میکند.

پدر ومادر های میتوانند بدون بکاربردن لفظ آزار جنسی پنج نکته اساسی برای پیشگیری از آزار را به کودکان 5تا11ساله خود اموزش بدهند

برای چنین اموزشی پدرمادرهانیازندارند که وارد گفت وگوهای دشوارشوند یا فکر کنند چطور میتوانند چنین موضوع حساسی را به کودک خود یادبدهند 

آنچه لازم است تنها پنج نکته است که با گفت وگوهای ساده میتوان به کودک آموخت به انها میتوان قانون لباس زیر نام داد اینکه چگونه به این فرزندان یاد بدهید به خود شما بستگی دارد شما شما بهتر از هرکس دیگری میدانید که چگونه این کار را انجام دهید.

واما چند توصیه ساده

گفت وگو درباره ایمنی وامنیت کودک راتکرار کنید وفقط به یک بار بسنده نکنید یاد آوری این نکته در گفتوگوهای ساده روزمره بسار مفیدند

زمانی که کودک حاضر یامایل به چنین گفتوگویی نیست اصرار نکنید وان را به موقعیت مناسب دیگری موکول کنید.

این گفتوگوها را درمکالمات وبرنامه های روزمره یاحتی بازی ادغام کنیم در این صورت چنین گفتوگوهایی هم برای شما وهم برای کودک راحت وطبیعی ترخواهد بود.

هرچیزی که با لباس زیر پوشانده شود عضو خصوصی است هیچکس حق ندارد به انها دست بزند هیچکس حق ندارد که بخواهد ان راببیند حیچ کس حق ندارددرباره ان با شما حرف بزند اگر چنین اتفاقی افتاد کودک باید نه بگویید

بدن کودک فقط متعلق به خودش واختیار بدنش فقط دست خودش است.نه هیچکس دیگر

به کودک یاد بدهید موقع حمام پدر ومادر وموقع درمان پزشک یاپرستار اجازه دارند به بدن اودست بزنند به شرط اینکه حتما ازکودک اجازه بگیرند.

در غیر این صورت هیچکس مجاز به چنین کاری نیست وکودک باید به هرکس در این باره نه بگوید وبه فرد مورد اعتمادش این موضوع را اطلاع دهد.

نه گفتن حق کودک است نه گفتن را به کودک یاد بدهید کودک حق نه گفتن دارد وباید به او یاد داد که این حق اوست ونباید از نه گفتن احساس خجالت یا ناراحتی کند وقتی کودک نه گفتن را یاد بگیرد وان را حق خود بداند یاد میگیرد که اختیار بدن و احساسش دست خودش است به عنوان پدر مادر گاهی شما مجبور میشوید که بر خلاف میل کودک رفتار کنید اما اگر کودک بتواند به اعضای خانواده نه بگویید یاد میگیرد که به دیگران هم نه بگویید به کودکان اموزش دهید به هرکس بخواهد با بدن او کاری کند نه بگوید واصرار ویا تطمیع یا هر روش دیگری نباید نه را عوض کند.

راز های بد نباید رازبماند کودک باید یاد بگیرد درباره رازهایی که او را ناراحت میکندحرف بزند به کودک باید یاد داد که بین رازهای خوب وبد تفاوت وجود دارد رازهای خوب مثلا خرید پنهانی وهدیه رامیتوان مخفی نگه داشت امارازهای بد را باید به فرد مورد اعتمادی گفت برای اینکه کودک بتواند چنین کند باید اعتماد به نفس داشته باشد واین با زندگی در اسایش وامنبت حاصل میشود بزرگ ترین ابزار کودک ازار مخفی کاری است کودک باید بداند هر رازی ناراحتش میکند یا برخلاف میلش است نباید راز باقی بماند

کمک بخواه؛همیشه کسی هست که کمک کند اگر کودک احساس غم نگرانی ویا ترس میکند میتواند با بزرگ سالی که به او اعتماد دارد این را در میان بگذارد به کودک اطمینان خاطر دهید که این احساسات منفی تقصیر او نیستند وبیان انها هم برایش دردسر ساز نخواهد بود مطرح کردن این ترس ها ونگرانی ها الزاما نباید با پدرمادر باشند ممکن است این موضوعات با خواهر وبرادر دوست خانوادگی معلم پزشک وروانشناس مطرح شوند

داستان کودکی که از امو سوءاستفاده شده داستان ناتمامی است که پایان ندارد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.